Wist je dat in Ierland... - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Renate Linnenkoper - WaarBenJij.nu Wist je dat in Ierland... - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Renate Linnenkoper - WaarBenJij.nu

Wist je dat in Ierland...

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

14 November 2007 | Ierland, Dublin

Ik heb allerlei leuke Ierland weetjes verzameld over de laatste weken. Hieronder een overzicht.

Wist je dat in Ierland....

- Je in bussen contant moet betalen? De munten gooi je in een machine dat het bedrag bijhoudt en daarna krijg je een bonnetje. Betalen met papiergeld is niet mogelijk. Als je te veel betaald (bijvoorbeeld 2 euro i.p.v. 1 euro) krijg je een bonnetje waarop staat hoeveel geld jij van de busmaatschappij krijgt. Dat geld kan je ophalen in het centrum.
- Je een buskaart in een machine moet stoppen in de bus? Die leest de kaart en zet er een datum op zodat je kan zien hoe lang de kaart nog geldig is.
- Stoplichten een geluid maken als ze op groen staan dat doet denken aan een computer schietspel?
- Overal fish en chips verkrijgbaar zijn? Als bijgerecht, hoofdgerecht.
- Maat 36 maat 8 is, etc?
- Je bij de supermarkt zelf kunt afrekenen bij de self-service afdeling? Je laat de producten scannen door een machine, betaalt contant en krijg een bonnetje.
- Je op de Ierse zender Engelse ondertiteling hebt?
- Iedereen voetbal kijkt in de pub?
- Ze een English breakfast (bacon, eieren, etc) gewoon een Irish breakfast noemen?
- Een hekel hebben aan leprechauns omdat het niet Iers is maar verzonnen door Amerikanen?
- Ze de buschauffeur bedanken voor de service bij het verlaten van de bus?
- Ze je voordurend vragen hoe het met je gaat?
- De SPAR een hele bekende supermarkt is met meerdere winkels in de hoofdstad?
- Winkels op zondag open zijn, iedere werkdag tot 7 uur en donderdag tot 8 uur?
- Ze niet voor water hoeven te betalen?
- Honderden Europeanen in het centrum van Dublin wonen? Fransosen, Spanjaarden, Italianen en Polen vooral.
- 80% van de bevolking jonger dan 40 is?
- Halloween verzonnen heeft?
- Ze gratis kranten (zoals de Spits) in de straten uitdelen?
- Het weer van regenachtig en koud in een middag in zonnig en aangenaam kan veranderen (en dit komt ook vaak voor)?
- Zwervers een inkomen hebben van 600 euro per maand? Plus het geld dat ze krijgen op het ''werk''. Op kantoor
- De voertaal Engels is, behalve in de Gaeltach (het Iers sprekende gedeelte)?
- Alle verkeersborden tweetalig zijn?
- Het gebouw waarin de regering zit gemaakt is door dezelfde architect die het Witte Huis heeft gemaakt en er ook sprekend op lijkt?
- Je kunt kiezen uit bruin of wit brood als je een broodje of tosti besteld?
- Je in elk restaurant een glas water krijgt voordat je wat besteld?
- Je 's ochtends een Iers ontbijt kunt krijgen in elke supermarkt?
- Sommige gespreksonderwerpen taboe zijn omdat de meesten heel conservatief zijn?
- Je tot 15 jaar geleden naar een klooster kon worden gestuurd als je onpuur werd bevonden? Soms door alleen maar naar een man te kijken. Deze vrouwen werden ''fallen women'' genoemd en moesten de rest van hun leven in stilte leven en heel hard werken.
- Moeder zijn goed betaald wordt? 250 euro per kind per week.
- Abortus ten strengste verboden is en je legaal mag worden gekidnapt tot je 3 maanden zwanger bent als ze erachter komen dat je in Engeland abortus wilt plegen.
- Er overal gift shops zitten genaamd Carrol's?

  • 14 November 2007 - 10:53

    Cis:

    Interesting xD Some facts are so weird.

    and WTF!! tramps get more money than we do o__o

  • 14 November 2007 - 11:00

    Peter:

    Hi! Da's een hele opsomming! Ieder land heeft uiteraard weer andere gewoonten en gebruiken. Daarom is het ook zo leuk om op vakantie te gaan!
    En iedere keer bedenk ik me dan ook dat we gelukkig in Nederland toch op sommige gebieden wel wat moderner zijn! Volgens mij werd Ierland nog niet zo lang geleden gezien als ontwikkelingsland, aangezien het een erg arm land was/is.
    80% van de bevolking 40 jaar of jonger? Ik vraag het me af. Verder heb je de shamrock (hun nationaal symbool) en st. Patricks Day(17 maart) niet genoemd!

    Heb je nou inmiddels ook al Guinness gehad?

    Groetjes,
    Peter

  • 14 November 2007 - 18:32

    Mumsey:

    Wat het geld betreft: Ik woon in een verkeerd land, woonde eigenlijk. Maar: Laat je niet op ideeën brengen. Voor 250 euro per week moet je niet aan kinderen willen beginnen. Denk aan al het gejank etc., gezeur (als ze klein zijn en dat duurt heel lang) en de zorgen die je hebt en altijd blijft houden, ook al zitten ze in Dublin bijv. Abortus is niets, zorg ervoor dat dit niet nodig is.
    Ontbijten zul je wel niet, ook al vind je worstjes en bacon lekker.
    Water krijg je ook in goede Nederlandse restaurants, maar dat mogen ze van mij houden. Ook in Duitsland kregen we een fles water. Die hebben we thuis leeggeschud!
    "Onpuur" en "fallen women", wat zal ik er gekleurd op staan (en met mij vele vrouwen).
    Je gaat toch niet zwerven, ook al "verdien" dit redelijk. Koud hoor!
    "How are your sisters and your parents"? dus Darcy deed Iers?
    In Nijmegen is een leuke gift shop: Pirates Cave!!!!!
    Waar laten ze de oudjes dan? (80% is jonger dan 40) Dus geen rollators op straat?
    Het is hier ook koud, ook al scheen de zon vanmiddag. Een weekje winterachtig. Keer wat anders!
    Have fun in cold Dublin (strijkse trouwens) en dit weekend zullen we wat kleren etc. uit gaan zoeken.

    Mumsey
    xxxxxxxxxxxxxxx

  • 14 November 2007 - 18:48

    Tom:

    Dat noem ik nou cultureel bezig zijn. Wat dat betreft is er nog onderzoek genoeg te verrichten. Vernuver die dus maer. een volle 6 persoons eettafel, kunnen makkelijk 4 leutje kinderkes aan zitten. 4x250x4=4000 euro in de 4 weken. Als ik dat zo uittel zou ik haast gaan denken dat er in Ierland geen chickenfarms bestaan, maar childrenfarms. 80% jonger dan 40 jaar, dan zou het op het eerste oog lijken, dat het land rijk zou moeten zijn. Veel mensen in de categorie "arbeiders" en zeer weinig in de vergrijzing. Het ligt echter natuurlijk ook aan voldoende industrie, toerisme, export en dergelijke of een land rijk zal zijn. Die zwervers hebben het volgens mij ook niet slecht. Ik ben benieuwd of ze daar ook nog iets voor moeten doen. Rijden ze eigenlijk links of rechts in Ierland?? De Ieren hebben ongelijk dat er geen leprechauns in Ierland zouden zijn. De Amerikanen hebben ze niet verzonnen, ze hebben het alleen mis betreffende hun verblijfplaats. Niet alleen in Ierland leven Leprechauns. In Beek-Ubbergen hebben wij regelmatig contact met onze leutje bewonertjes en hobbelen soms stiekem in onze auto mee, als wij iets leuks gaan doen buiten de stad. Ze krijgen ook af en toe visite als ze feest hebben. Soms uit Ierland, maar ook uit Finland, Zwitserland en Denemarken. De Duitse Leprechauns vinden zij niet zoveel aan en daar krijgen zij dan ook geen bezoek van. Wel gaan ze soms zelf naar Duitsland toe. De Oktoberfesten en Weihnachtsmarkten zijn hun lievelingsuitjes. Stiekem liften zij dan mee met passanten van het bos. Als jij de Ieren nou eens leert in Leprechauns te geloven, dan zien zij ze ook!

    Have fun and be good!

    Tom

  • 15 November 2007 - 19:58

    Hans:

    Toevallig kom ik op je site terecht en vind je opsomming van de wetenswaardigheden erg leuk. Ben zelf een zeer fanatieke Ierland-ganger en je bent vergeten dat de Ieren bij het toosten Slainte roepen.Ook het groeten(bedanken) van de busschaufeur vindt ik zeer bijzonder! Ooit gedacht om eens een keertje Connemara in het westen te bezoeken? Als je echt van Ierland en de
    An Ghaeltacht wilt genieten is dit zeker een aanrader.

    Slainte,

    Hans de toevallige voorbijganger

  • 16 November 2007 - 12:08

    Princess Kristina:

    Nou, leuk dan, had ik hier net een heel verhaal zitten typen (you know me), klik ik op post is het ineens weg?! Whaaa...

    Alright then; Once more, with feeling...:P

    Echt raar dat die zwervers betaald krijgen, zeg! Voor wat? Een beetje op straat hangen / wat bedoel je met 'kantoorwerk' wat doen ze daar dan? ---> Misschien een goed idee om die oude gypsy wannabe met haar tamboerijn naar Ierland te sturen! :P Kan ze daar de mensen gaan lastig vallen en krijgt ze er ook nog wat voor, haha. Ik ga er natuurlijk niet vanuit, zoals mam zei, dat jij een zwerversbestaan overweegt, hahaa. Of moeder wil worden. Je zit er maar mooi mee.. :P

    En kun je in supermarkten echt ontbijten? Zeker in een restaurantje zoals bij de Hema zeker? Ziet er vast grappig uit. Zie je 's morgens allemaal mensen die daar aan het snackjen zijn! :P ''More sausage!''

    En over die ''fallen women'' *hush* Ik zeg maar niks. WAT BELACHELIJK! Kun je niet eens naar iemand kijken?! What kind of world is this? Wat ben ik blij dat jij daar nu pas zit, zeg i.p.v 15 jaar geleden! :D *hugs*
    But not to worry, I would have saved you from the monestary! ;)

    Heb je het deze week erg druk gehad trouwens? En vertel eens hoe je dag zoal verloopt als je daar thuis bent. Daar ben ik wel even nieuwsgierig naar. Hoe je relatie met John en je roommates is en met welke collega's je veel omgaat. Oh, en je hebt je persoonlijke gegevens weggehaald, hè? Je weet maar nooit met die Hansen van tegenwoordig.. ;)

    Groetjes, love en een dikke kus
    Xxx
    Kirsie (dai mist di)

    P.S Ik heb naar over je gedroomd over dat je aan het huilen was voor de telefoon en je vroeg of wij je daar weg konden halen. :P Is toch niet zo hè?! Is gewoon erg, ik voel me net oma, zit me ook onbewust zorgen over je te maken, haha.

    Tata!

    K


  • 25 Oktober 2016 - 17:50

    Kali :

    super cool Ierland is beslist heel wat anders dit heb ik gebruikt voor mijn dochter haar spreekbeurt

  • 24 November 2016 - 14:12

    Dikkepaardenlul36:

    was dit voor kanker zooi

  • 24 November 2016 - 14:15

    Dikkerepaardenlul:

    godverdekanker dit slaat echt nergens op. water is nooit niet gratis

    met vriendelijke groet,

    je moeder

  • 01 December 2016 - 15:13

    Jordy :

    Ik vinden mooie verlag., ik ook geweets in daar.
    Lueke fijtsjes hebben jij gemaak in deze forumn.

    ja echt mooie


  • 01 December 2016 - 15:16

    Fin:

    Dat noem ik nou cultureel bezig zijn. Wat dat betreft is er nog onderzoek genoeg te verrichten. Vernuver die dus maer. een volle 6 persoons eettafel, kunnen makkelijk 4 leutje kinderkes aan zitten. 4x250x4=4000 euro in de 4 weken. Als ik dat zo uittel zou ik haast gaan denken dat er in Ierland geen chickenfarms bestaan, maar childrenfarms. 80% jonger dan 40 jaar, dan zou het op het eerste oog lijken, dat het land rijk zou moeten zijn. Veel mensen in de categorie "arbeiders" en zeer weinig in de vergrijzing. Het ligt echter natuurlijk ook aan voldoende industrie, toerisme, export en dergelijke of een land rijk zal zijn. Die zwervers hebben het volgens mij ook niet slecht. Ik ben benieuwd of ze daar ook nog iets voor moeten doen. Rijden ze eigenlijk links of rechts in Ierland?? De Ieren hebben ongelijk dat er geen leprechauns in Ierland zouden zijn. De Amerikanen hebben ze niet verzonnen, ze hebben het alleen mis betreffende hun verblijfplaats. Niet alleen in Ierland leven Leprechauns. In Beek-Ubbergen hebben wij regelmatig contact met onze leutje bewonertjes en hobbelen soms stiekem in onze auto mee, als wij iets leuks gaan doen buiten de stad. Ze krijgen ook af en toe visite als ze feest hebben. Soms uit Ierland, maar ook uit Finland, Zwitserland en Denemarken. De Duitse Leprechauns vinden zij niet zoveel aan en daar krijgen zij dan ook geen bezoek van. Wel gaan ze soms zelf naar Duitsland toe. De Oktoberfesten en Weihnachtsmarkten zijn hun lievelingsuitjes. Stiekem liften zij dan mee met passanten van het bos. Als jij de Ieren nou eens leert in Leprechauns te geloven, dan zien zij ze ook!

    Have fun and be good!

    Fin

  • 01 December 2016 - 15:17

    Jord:

    Dat noem ik nou cultureel bezig zijn. Wat dat betreft is er nog onderzoek genoeg te verrichten. Vernuver die dus maer. een volle 6 persoons eettafel, kunnen makkelijk 4 leutje kinderkes aan zitten. 4x250x4=4000 euro in de 4 weken. Als ik dat zo uittel zou ik haast gaan denken dat er in Ierland geen chickenfarms bestaan, maar childrenfarms. 80% jonger dan 40 jaar, dan zou het op het eerste oog lijken, dat het land rijk zou moeten zijn. Veel mensen in de categorie "arbeiders" en zeer weinig in de vergrijzing. Het ligt echter natuurlijk ook aan voldoende industrie, toerisme, export en dergelijke of een land rijk zal zijn. Die zwervers hebben het volgens mij ook niet slecht. Ik ben benieuwd of ze daar ook nog iets voor moeten doen. Rijden ze eigenlijk links of rechts in Ierland?? De Ieren hebben ongelijk dat er geen leprechauns in Ierland zouden zijn. De Amerikanen hebben ze niet verzonnen, ze hebben het alleen mis betreffende hun verblijfplaats. Niet alleen in Ierland leven Leprechauns. In Beek-Ubbergen hebben wij regelmatig contact met onze leutje bewonertjes en hobbelen soms stiekem in onze auto mee, als wij iets leuks gaan doen buiten de stad. Ze krijgen ook af en toe visite als ze feest hebben. Soms uit Ierland, maar ook uit Finland, Zwitserland en Denemarken. De Duitse Leprechauns vinden zij niet zoveel aan en daar krijgen zij dan ook geen bezoek van. Wel gaan ze soms zelf naar Duitsland toe. De Oktoberfesten en Weihnachtsmarkten zijn hun lievelingsuitjes. Stiekem liften zij dan mee met passanten van het bos. Als jij de Ieren nou eens leert in Leprechauns te geloven, dan zien zij ze ook!

    Have fun and be good!

    Jord

  • 01 December 2016 - 15:53

    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA:

    AIDS

  • 01 December 2016 - 15:55

    Dit Is:

    niet ham kaas

  • 01 December 2016 - 15:56

    Geile Shemale 83:

    wil iemand mijn piemeltje zien?

  • 13 Januari 2017 - 10:18

    Frederick De Paashaa Ss:

    Ja nee het is soms een fijne bezigheid om gewwonn naar ierlandt te gaan en een soepje te eten dit is heel erg leu ken gezellig en hier moet je aleen soms van kotsen het is dan ook mijn taak om niet te veel soep te eten want dit is gezond om te leven dus
    Een vogel ik zag in d ekast zitten met eeen dikke neus en ik moest laggen want dat was best wel grappig dit was
    \


    mijhn comment dus heel leuk en fijn om te lezen

    doei

    mvg
    frederick de paashaas

  • 14 Februari 2017 - 11:19

    Wietse Kut Boer:

    ik haat boeren kinderen

  • 12 December 2017 - 14:35

    Jekalekankermoeder:

    Jullie zijn echte kanker gare homo s met je kanker ierland krijg godverdekanker een kanker leven kanker sletjes doei.

  • 12 December 2017 - 14:38

    Robohobo:

    de kanarische eilanden! bliep!

  • 12 December 2017 - 14:44

    Robohobo:

    oke oke oke. dit is een zeer leuk verslagje, maar ik heb een grap die nog veel leuker is dan deze zielige vertoning.

    een kameel komt een olifant tegen. zegt de olifant tegen de kameel ''wat zie jij er debiel uit met je tieten op je rug.'' zegt de kameel tegen de olifant ''moet jij nodig zeggen met je lul op je voorhoofd!''

    haha leuke grap he

    oke doei

  • 12 December 2017 - 15:08

    Klaas Verdinand De 21ste:

    wie wil er bier

  • 12 December 2017 - 15:09

    Klaas Vedinand De 21ste:

    jij cola

  • 12 December 2017 - 15:09

    Adolf Hitler:

    Waarom deden de joden niet mee aan de 2e Wereldoorlog?

    Ze waren op kamp



    hahhhahahha

    Wat is het verschil tussen een padvinder en een jood?

    padvinders komen tenminste wel terug van kamp


    hahahaha


    Waar schrok ik van?

    De gasrekening hihi

  • 12 December 2017 - 15:09

    Klaas Verdinant 21e:

    Ik vind dit echt niet kunnen hoor dit zijn allemaal kanker leugens ik ben er zelf geweest en niks hiervan klopt jullie kunnen echt allemaal de kanker krijgen. Ik keek zo naar uit om naar ierland te gaan maar door jullie heb ik me geld verkracht aan deze kanker shit.

  • 12 December 2017 - 15:12

    Sinterklaas:

    zwartepiet is cool!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 12 December 2017 - 15:12

    Kanker Klaas:

    Nee sorry ik neem geen gescheurde 5 euro briefjes aan

  • 12 December 2017 - 15:14

    Ana Hitler:

    K zal je vergassen kanker Klaas

  • 12 December 2017 - 15:14

    Zwarte Piet:

    #Sinterklaas4President

  • 12 December 2017 - 15:17

    PausVIXX:

    wat is het verschil tussen een puistje en een paus?


    Een puistje komt pas in de puberteit op je gezicht

    hahahahaahaa fap fap

  • 12 December 2017 - 15:19

    PiemelPim:

    Klaas verdinand 21ste Wil je in me piemel bijten?

  • 12 December 2017 - 15:19

    User 1:

    chatroom is geopend!

  • 12 December 2017 - 15:20

    Kabouter Plop:

    je moeder is een plopkoek

  • 12 December 2017 - 15:21

    Hoerenneuker123:

    wat is een turk op een fiets?

    een dief


    waarom zet een marokaan zijn fiets nooit op slot

    hij blijft toch wel in de familie


    wat is het verschil tussen ET en een marokaan?

    Et heeft tenminste wel zijn eigen fiets

    lawl

  • 12 December 2017 - 15:22

    Me Oma:

    wat is de overeenkomst tussen de kerk en een 5 jarig jongetje

    de priester komt er via de achterkant in

    haha lol


  • 11 Januari 2019 - 10:23

    Jouw Naam:

    heeft iemand een paraploeh?

  • 11 Januari 2019 - 10:28

    Superstoner:

    ik heb ooit eens mijn parkiet spacecake gegeven. hij zat 2 uur lang stoned in zijn spiegeltje te kijken. daar moest ik zo hard om lachen haha. dat is niet relevant voor dit verslag. maar ik ben kanker stoned nu en ik moet nu ook heel hard lachen haha. wat gebeurd er eigenlijk als je een paard xtc geeft lol

    cheers!

  • 07 Oktober 2019 - 16:32

    AventusIsEenKankerSchool:

    Aventus is de meest debiele kanker school waar ik ook op heb gezeten, je verdoet hier je tijd, je kan net zo goed gewoon meteen je graf kist in springen, want dat is wat je wilt doen nadat je hier een paar jaartjes op school zit. ik kon net zo goed een andere opleiding kiezen of een andere school waar ik niet in mijn reet word genaait door al die god glanzende kanker leeraren. ik ben zo fuckign klaar met deze hele fucking adolf hitler opleiding. ik weet bijna zeker dat adolfie nog beter les zou kunnen geven. hij kan temiste wel wat verstand door geven. dat je gewoon dood wilt als je bij hem in lde les zit. Hij maakt het teminste wel waar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Dublin

Werken in Ierland

Werken in Ierland.

Recente Reisverslagen:

03 April 2009

23 graden!

09 November 2008

Nog 1 week!

20 Oktober 2008

1 jaar Ierland

05 Oktober 2008

De winter komt

27 Augustus 2008

Nieuwe locatie, nieuwe ervaringen?
Renate

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 6018
Totaal aantal bezoekers 29941

Voorgaande reizen:

08 Juni 2014 - 21 Juni 2014

Talenreis Perugia

07 Januari 2014 - 07 Januari 2014

Wonen in Engeland

30 September 2010 - 12 April 2011

Terug in Ierland

19 Augustus 2010 - 27 Augustus 2010

Vakantie Egypte

23 Augustus 2009 - 17 Oktober 2009

Spaans in Salamanca

27 Maart 2009 - 29 Maart 2009

Weekendje België

20 Oktober 2007 - 22 November 2008

Werken in Ierland

21 April 2011 - 30 November -0001

Madeira

Landen bezocht: