Room for rent - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Renate Linnenkoper - WaarBenJij.nu Room for rent - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Renate Linnenkoper - WaarBenJij.nu

Room for rent

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

11 December 2007 | Ierland, Dublin

En na een paar vrij vrolijke blogs begint het financiele fiesta weer. Maar ik hou het kort en krachtig deze keer. Behalve dat ik iedere maand geld op m'n Nederlandse rekening moet zetten en een leuke brief van de IB groep kreeg over het betalen van 200 euro voor m'n OV moet ik straks het huis uit.

Dat heb ik echt zonet gehoord. Dus ik heb een maand de tijd. Katarina, mijn kamergenote uit Tjechie, is al vertrokken. Nogal plotseling maar ze heeft een appartement gevonden. Dus ik dacht, misschien kan ik toch blijven. Ik was al van plan om met de anderen te bespreken wie als 2e zou vertrekken.

Dus John verteld me dan dat Maris en Sue ook weggaan volgende maand en dan als laatste dat hij het huis dan dichtgooit en een maand naar Polen gaat. Hij stopt met het verhuren van kamers omdat het hem allemaal tegenvalt en ik moet dus beginnen met zoeken.

Begint het gezoek weer van voren af aan. Een kamer onder de 350 per maand kan je niet vinden dus daar houd ik rekening mee. Maar een security deposit van 400 euro is ook heel normaal en dat heb ik echt niet zo liggen. Er is veel geld van m'n loon ingehouden door de belastingsdienst omdat ik nog niet ben ingeschreven.

Dus daar ga ik morgen nog over bellen zodat ik m'n sofi nummer krijg en die aan de belastingsdienst kan doorgeven. Maaaar....intussen ga ik even kijken hoe dat met internet bankieren zit.

• 11 December 2007 - 21:02

Laura:

Pff, tis allemaal wat..
    Ik hoop voor je dat je snel een goede kamer gevonden hebt! Succes ermee!

• 11 December 2007 - 21:12

Mumsey:

Misschien valt het mee een kamer te zoeken qua prijs en security deposit.
    Geldzaken zijn altijd vervelend en financiële problemen komen nooit goed uit.
    Rood staan op de postbank kan volgens mij niet. Zoek internetbankieren uit, bel de belastingdienst voor de ingehouden loonbelasting en vraag anders die consulent.
    We horen het wel, sterkte!
    xxxxxxxxxxxxxx

• 11 December 2007 - 21:16

Tom:

Renate, je had voordat je vertrok toch een consulent die je wegwijs heeft gemaakt? Het beste is om met hem contact te zoeken voor wat de belasting betreft. Jouw tandarts rekening, waarvan ik je alle gegevens heb gestuurd en waarvan je inmiddels 80% van vergoed hebt gekregen, moet je met internetbankieren regelen. Als je met een Ierse bankrekening, Nederlandse rekeningen wil betalen, heb je een IBANnummer met BICcode nodig.
    Om geld over te hevelen naar je Nederlandse rekening, heb je je eigen IBANnummer met BICcode nodig. Deze ga ik je nu mailen in 2 mails. SCHRIJF DEZE GEGEVENS OVER EN BEWAAR ZE OP EEN GOEDE PLAATS, WAAR NIEMAND BIJ KAN!!! EN VERWIJDER DIRECT DEZE MAILS. Onlangs heb je van Randstad overigens 71,12 euro gestord gekregen. Dat is dan weer een meevallertje. Laat ons even weten hoe het met je belastingprobleem zit.

Toi,Toi, don't give up!

Tom

• 11 December 2007 - 21:43

Peter:

Wat een domper ineens op de Ierland-vreugde. Gelukkig heb je wel een maand de gelegenheid om een andere kamer te vinden. Hopenlijk dit keer in de buurt van je werk! Alleen jammer voor je dat alles nu in 1 keer komt, dan wordt het gelijk een aardig bedrag.

Bij de meeste banken in Nederland mag je iets rood staan (Postbank heeft echter andere regels, vaag met kredieten en zo.(rare bank)). Bij de meeste gewone banken mag je als student zelfs tot 1000 euro rood staan! Let wel, dat je een flinke rente moet betalen over het bedrag dat je rood staat! Gewoon even via internet uitzoeken.

Sterkte en heel veel succes bij het vinden van een andere kamer.
    Kan jouw werkgever hier trouwens niet bij helpen? Een balletje opgooien kan geen kwaad!
    groetjes,
    Peter

• 12 December 2007 - 16:29

Princess Kristina:

Bah.. geld. Wat dat betreft heb ik er een hekel aan. Dat je ervan afhankelijk bent. Het is zo irritant dat je het bij alles wat je wilt, doet, plant, moet..nodig hebt. *rolls eyes*

If only we had a big, fresh, glowing money tree. Then we'd be eating biscuits on the porch, watching the sunset clouds turn to gold.

*sigh*

Maar, hou ons even op de hoogte. Misschien is je nieuwe kamer sneller gevonden dan je had verwacht. Begin alvast met zoeken, zou ik zeggen. En wees niet te snel met het accepteren van een crummy appartment, he. Don't be desperate, wees grondig en kijk goed rond! *internet knuffel*

Het is ook aal wat...

Dikke kus,