Intermedio - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Renate Linnenkoper - WaarBenJij.nu Intermedio - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Renate Linnenkoper - WaarBenJij.nu

Intermedio

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

25 September 2009 | Spanje, Salamanca

Hola,

Ik had dus deze week m´n examen ipv volgende week (normaal duurt elke nivel 4 weken maar ze vonden dat ze de laatste twee boeken wel in 1 week konden lesgeven). Anyway, m´n examen was gemakkelijker dan de eerste en ik had dan ook een 7. Niet slecht, toch? Ik ben dan ook door naar nivel 3 - intermedio. Volgens mijn lerares zijn er 8 of 9 nivels in totaal dus je zou denken dat ik in nivel 3 van de 9 nog niet zoveel weet maar we hebben al veel ingewikkelde grammatica behandeld dus ik ben benieuwd wat je in de latere nivels allemaal behandeld.

M´n grammatica profesora zei dat je ser en estar in alle nivels hebt omdat er steeds informatie bijkomt. Voor de rest komen er nog een paar tijden bij en hoop ik op meer vocabulair omdat dat m´n minpunt is op het moment (plus het feit natuurlijk dat ik als ik iets wil zeggen eerst goed moet nadenken hoe ik elk woord vervoeg en wat er daarna komt haha). Maar volgens Maria, m´n Spaanse mama, spreek ik goed Spaans en ik merk dat ik de mensen om me heen een stuk beter kan verstaan dan eerst. Ik denk dat ik Spaans in het begin behandelde als een vreemde taal en daarom alle zinnen hoorde als een grote woordenbrei ipv een aantal woorden.

Ik ben intussen ook geswitched naar Spaanstalig filmkijken wat ik vorige week nog niet aandurfde. Ik kijk dan wel films die ik al kende zodat ik nog een beetje houvast heb maar het gaat toch snel hoor. Sommige films hebben alleen geen Spaanse ondertiteling dus dan kijk ik ze in het Spaans met Engelse ondertiteling zodat ik het beter kan volgen. M´n lerares van grammatica was onder de indruk van mij vandaag. We moesten een paar zinnen schrijven met bepaalde woorden en één daarvan was een zin met: allegrarse de. Ik schreef toe: Me allegro de verte. Dat betekent: Ik ben blij je te zien. Perfecto, zei ze! Muy, muy bien. Het is een typische uitdrukking waarvan ze waarschijnlijk niet had verwacht dat ik hem zou kennen maar dankzij al die films die ik kijk kende ik hem.

Anyway, ik heb ook Possession gekocht voor Jenny. Ik zag hem vandaag weer maar er zat geen Nederlandse ondertiteling bij anders had ik hem wel voor oma meegenomen. Een andere film die ik wel samen met oma en Jenny kan kijken is The Mirror has Two Faces. Ik zoek hem al jaren omdat ik hem zo leuk vind en het is echt een Jenny film. En hij is Nederlands ondertiteld. :)

Het weer is trouwens deze week weer een stuk beter. Elke dag is het in de 20 graden dus m´n jas heb ik tot nu toe thuisgelaten. Alleen binnen in ons appartement is het koud en zit ik soms te rillen. Maar buiten schijnt de zon net zo fel als altijd (gelukkig heb ik een zonnebril). M´n blonde highlights zijn weer net zo blond als eerst dus het verven heeft dankzij de Spaanse sol weinig geholpen. Ach, de roots vallen niet meer zo op dus ik vind het wel leuk zo.

Deze week was er ook een hele bus vol Oostenrijkers. Ze gingen met school een week naar Salamanca voor Spaanse les en hadden al 4 jaar les. Een paar kwamen bij mij in de klas. Dus ik weet na 4 weken net zoveel als zij na 4 jaar. haha. Maar ze zaten voordurend de les te verstoren door met elkaar te kletsen. Erg irritant. Er waren ook een paar Duitsers bij ons in huis. Eén meisje had heel erg griep en kon alleen maandag maar na school. Wel heel aardig. Toen ik gisteren begon te hoesten (ben verkouden intussen) gaf ze me haar hoesttabletten. Maar het is alweer wat beter vandaag. Gelukkig.

Ik moest gister eerst Kleenex kopen maar die hadden ze alleen in van die grote dozen. Ik dacht: ik hoef maar 1 pakje! Dus ik heb kinderdoekjes gekocht met olifantjes erop. haha. Daar zaten maar een paar pakjes in. die grote paste niet eens in m´n tas. Forget it but! haha.

Dit weekend ga ik dus even uithoesten en uitsnotteren en dan vertel ik jullie volgende week wel hoe nivel 3 gaat hier in het zonnige (dan nog steeds hopelijk) Salamanca.

Tot blogs!

Renate

  • 25 September 2009 - 19:27

    Juana:

    Je gaat maar lekker door met films kijken en volzinnen leren. Is leuker dan alleen woordjes leren uit een boekje. Volgens mij is het niveau op jouw school pittig. Als je bedenkt dat wij een boek hebben behandeld van de Hanzehogeschool (HBO), dan valt me op dat jouw lesstof uitgebreider is. Dat bewijst maar weer dat het niveau bij jou hoog is en daardoor ook moeilijk. Pero espero que estas disfrutando mucho! in cases!


  • 25 September 2009 - 21:31

    Chrissy:

    Nou, zo te horen heb je het volgens mij nog steeds naar je zin en ga je je steeds meer thuis voelen in Spanje. Wat vind je van de Spaanse keuken? Vind je lekker wat je hospita kookt? Heb je al olijfjes leren eten? Ben benieuwd!
    Groetjes, Chrissy

  • 25 September 2009 - 22:08

    Mama Túa:

    Hola guapa!
    Snotteren en Kleenex en dat in Spanje! Wel vreemd, maar Kirstin had geen stem hoorde ik vandaag aan de telefoon van haar. Die was verkouden voordat ze naar Winschoten ging.
    Gelukkig hebben Tom en ik nog geen last.
    Het is hier ook nazomer, maar 's avonds is het best fris.
    Ik vind een 7 op je examen muy bien.
    En maar films kijken en boeken lezen, veel praten en goed luisteren.....
    Studeerse en op naar het volgend niveau.
    Veel plezier nog voor andere dingen en geniet van je laatste paar weken Salamanca.

    Mama Túa

  • 25 September 2009 - 22:17

    Tom:

    Ola Renate,

    Een 7 is prachtig. We wisten het wel! succes met nivel 3. Dat wordt vast weer een goed cijfer.

    Veel plezier met het filmkijken in het Spaans.

    Groet,

    Tom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Spaans in Salamanca

Spaanse lessen volgen in Salamanca

Recente Reisverslagen:

15 Oktober 2009

Adios, Salamanca!

06 Oktober 2009

Volgende week weer thuis!

25 September 2009

Intermedio

18 September 2009

Herfst!

14 September 2009

3 weken!
Renate

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 29943

Voorgaande reizen:

08 Juni 2014 - 21 Juni 2014

Talenreis Perugia

07 Januari 2014 - 07 Januari 2014

Wonen in Engeland

30 September 2010 - 12 April 2011

Terug in Ierland

19 Augustus 2010 - 27 Augustus 2010

Vakantie Egypte

23 Augustus 2009 - 17 Oktober 2009

Spaans in Salamanca

27 Maart 2009 - 29 Maart 2009

Weekendje België

20 Oktober 2007 - 22 November 2008

Werken in Ierland

21 April 2011 - 30 November -0001

Madeira

Landen bezocht: