3 weken! - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Renate Linnenkoper - WaarBenJij.nu 3 weken! - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Renate Linnenkoper - WaarBenJij.nu

3 weken!

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

14 September 2009 | Spanje, Salamanca

Hoi!

Ik ben hier alweer 3 weken! Ergens gaat het heel snel en ergens nog steeds niet. Vorige week hadden we herhaling van de eerste vier weken les op school dus we hebben alle tijden nog een keer gehad *ik de toekomstige tijd in het spaans voor het eerst* Het blijft best wel lastig. We hebben ook weer wat nieuws erbij geleerd: de pluscuamperfecto. Ik snap nog niet wanneer je die gebruikt en wanneer je de perfecto gebruikt en ook het verschil tussen indefinido en imperfecto blijft nog moeilijk maar het wordt me langzaam duidelijk. haha.

M'n Nederlandse vriendin is naar huis dus ik ben meer thuis en ben weer achter de computer gekropen (om films met Spaanse ondertiteling te kijken). Ik ging vorige week ook voor het eerst naar 1 van de Spaanse films op school. Ze draaien elke dag een Spaanse film met ondertiteling. De film die ik zag heette Habla con Ella. Ging over twee mannen wiens liefje in een coma lagen en hoe ze bevriend raakten met elkaar en er mee omgingen. Mrs. Miller uit Duel of Hearts kwam ook ineens in perfect Spaans voorbij (heeft Gervaise of Bracon haar vast niet geleerd haha). Ik vond het wel ontzettend moeilijk om ze te verstaan (behalve Mrs. Miller die als Amerikaanse goed te volgen was omdat ze langzaam praatte). Ze praatten allemaal zo snel! En ze slikten de helft van de woorden ook nog in!

De ondertiteling kon hun dialoog ook maar moeilijk bijbenen dus ik las de ondertiteling globaal omdat het anders niet te doen was. Gekke Spanjaarden! Gewoon de mensen die ik in het dagelijkse leven spreek hier praten gelukkig gewoon (af en toe koop ik iets of vraag ik wat aan de locals). Ik kwam nog iets leuks tegen gister. Een Spaanstalige comic over Sandokan! Een getekende Sandokan en Marianne kom je niet vaak tegen. Zaterdag had een Nederlander van school een auto gehuurd en ging hij met m'n Japanse huisgenoten op stap. Hij vroeg of ik ook mee ging en ik heb ja gezegd (omdat ik normaal ook al altijd nee zeg en liever thuis blijf). We zouden de omgeving verkennen en een natuurgebied bekijken. We zijn eerst een paar verkeerd gereden maar gelukkig had ik m'n Ipod bij me (met nieuwe Muse liedjes dankzij Peter). De landschappen waren mooi en we hebben een paar typische kleine Spaanse dorpjes gezien maar we wilden met een boot tussen de bergen het water over en die hebben we net gemist.

Was wel een mooi uitzicht daar en de bergen hier in de buurt zijn ruw en mooi. Het was net zoals in Italie toen we bij de berg omhoog reden met van die smalle paadjes. Ik wil deze week naar m'n eerste conferentie gaan. Ze hebben dagelijks conferenties over kunst, geschiedenis of cultuur. Ik heb gehoord van medestudenten dat je er veel nieuwe woorden kunt leren dus dat maar eens proberen. Er zitten leuke onderwerpen bij zoals bijvoorbeeld Dali. Ik laat het jullie nog wel weten of er iets van komt. Verder heb ik een boek gekocht van Gabriel Marquez (won de nobel prijs voor literatuur in 1982) genaamd De liefde en zijn demonen. De titel sprak me aan maar het Spaans is momenteel nog een beetje te hoog voor mij gegrepen haha. Eerst maar eens de grammatica goed onder de knie krijgen en m'n woordenschat uitbreiden zodat ik niet 5 woorden in elke zin hoef op te zoeken in m'n woordenboek.

De les begint zo en ik ben benieuwd wat we deze week weer leren.

Jullie horen nog van me!

Groetjes,
Renate

  • 14 September 2009 - 07:57

    Aunty C.:

    Leuk dat je gisteren nog even met de jarige Job Appie gebeld hebt. En bedankt voor je kaartje uit Salamanca. Cerveza voor mij? Daar hou ik je aan! Bel je van de week nog een keertje.
    Groetjes, Chrissy

  • 14 September 2009 - 09:39

    Mama Túa:

    Nog bedankt voor je mooie kaart.
    Wij hebben ook het idee, dat je al langer dan 3 weken weg bent. De tijd gaat heel snel. Toen we jou weg brachten, was het zomer met 25 graden. Nu 3 weken later is het herfst met amper 17 graden.
    Ik ben blij, dat je het leuk vind in Salamanca. De werkwoordvervoegingen en tijden leer je wel, dat gaat niet in een keer. Veel oefenen en studeren, veel lezen, veel praten...
    Ik heb gisteren de site geupdated, dus ga zo even kijken of er nog rare dingen in zitten. Al mijn gehaakte (herfst)mutsjes staan er nu op en een nieuw model vestje.
    Veel plezier in je 4e week.
    Hasta luego!

    Mam

  • 14 September 2009 - 13:38

    Princess Kristina:

    Hoi zussie! :)

    3 weken alweer... Nou, zo lang komt het op mij ook nog helemaal niet over. Toch apart hoe snel dat allemaal gaat. En ja, je leert vanzelf weer nieuwe dingen erbij - dat komt vanzelf. En ook handigheid krijgen in taal/tijden komt nog wel. Oefening baart kunst, hè. ;) Keep that in mind.

    En dan mag je inderdaad best een keertje de deur uit, mee op een uistapje. Daarvoor ben je daar immers ook, om wat van Spanje te zien. Dan zou het jammer zijn om de hele dagen thuis te blijven zitten.

    Dus, gewoon een goede balans vinden tussen school en activiteiten, zou ik zeggen. Maar dat gaat vast wel goed. ;) Toch? ^^

    En ik zie je trouwens al helemaal zitten met je Ipod. Whhahahhaa! Ze zullen wel gedacht hebben, wat luistert die dan. :P haha

    Ik ben benieuwd hoe het straks gaat met je conferenties etc. Hoop dat je het leuk blijft hebben daar!

    Groetjes en liefs
    xoxo
    Kirsie (die het ook druk heeft met school ;) )

  • 15 September 2009 - 18:23

    Tom:

    Hoi Renate,

    Mooi verhaal heb je weer. Jij komt er wel. Nog mooie vakantiehuisjes voor verhuur gezien?
    Wij hebben The 10th Kingdom weer eens gekeken. Kirstin heeft die gekocht. Werkelijk fantastisch die serie. Hadden we de helft van die kleding maar vast in onze winkel. Maar goed, ook wij blijven er voor gaan.

    Renate studeerse en veel plezier!

    groetjes,

    Tom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Spaans in Salamanca

Spaanse lessen volgen in Salamanca

Recente Reisverslagen:

15 Oktober 2009

Adios, Salamanca!

06 Oktober 2009

Volgende week weer thuis!

25 September 2009

Intermedio

18 September 2009

Herfst!

14 September 2009

3 weken!
Renate

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 29990

Voorgaande reizen:

08 Juni 2014 - 21 Juni 2014

Talenreis Perugia

07 Januari 2014 - 07 Januari 2014

Wonen in Engeland

30 September 2010 - 12 April 2011

Terug in Ierland

19 Augustus 2010 - 27 Augustus 2010

Vakantie Egypte

23 Augustus 2009 - 17 Oktober 2009

Spaans in Salamanca

27 Maart 2009 - 29 Maart 2009

Weekendje België

20 Oktober 2007 - 22 November 2008

Werken in Ierland

21 April 2011 - 30 November -0001

Madeira

Landen bezocht: